I.ДЪЛГИ ЩРИХИ
-
ЛЕГАТО
Легатото е музикален щрих, при който се използва голяма част или целият лък, за да се изсвирят две или повече ноти без пауза между тях. Нотите в легато могат да бъдат на една или повече струни, в една или повече позиции, но трябва да се изсвирят така, че да не се усеща нито смяната на струни, нито преходите в позиции, нито смяната на лък. За тази цел трябва да се разпредели дължината на лъка, така че еднаквите нотни трайности да се изсвирят с еднакво количество лък.
-
ДЕТАШЕ –
всеки тон се свири на отделен лък, без паузи между смените на тоновете.
Видове деташе спрямо използването на дължната на лъка:
а) с цял лък – използва се при бавни, широки спокойни фрази, най-често изписани като четвъртини, който се свирят с отделни лъкове.
Препоръчително е при всяко отиване на жабка за смяна на лъка, леко да се извива външната част на космите налука. Това става много бързо и незабележимо за части от секундата. Тази малка и бърза промяна на посоката на лъка ще предодврати евентуални акценти, прекъсване на фразата и грубост при смяната на лъка.
б) широко деташе с половин лък
в) късо бързо деташе
НОН-ЛЕГАТО –
Нон-легатото много прилича на музикалният щрих деташе. Нарича се още “широко детаще”. Различава се от деташето по това, че се прекъсва звука между тоновете.
С музикалният щрих нон-легато се създава усещане на звучене на клавишен инструмент. Инползва се предимно в музиката на Бах. В нотите се изписва и обозначава с думи.
II. КРАТКИ ЩРИХИ
- МАРТЕЛЕ
- СТАКАТО
- ВИОТИ-ЩРИХ
- ПОРТАТО
III. СКАЧАЩИ ЩРИХИ
-
СПИКАТО
-
ЛЕТЯЩО СТАКАТО
-
ВИЕНЯВСКИ-СТАКАТО
-
СТОЯЩО СПИКАТО
-
СОТИЙЕ
IV. ХВЪРЛЕНИ ЩРИХИ
-
РИКОШЕТ-САЛТАТО
ТРЕМОЛО-САЛТАТО
-
АРПЕЖИО-САЛТАТО
Използвана литература:
1. Табакова, Д. (2014). Стъпала към храма.
2. Петков, Х. (2001). Начални уроци по цигулка.
3. Георгиева, Р. (2007). Методи и методика на цигулковото обучение в началото на XXI век.
You must be logged in to post a comment.